søndag 5. januar 2014

Mor's skatoll


 
Enkelte ting har fulgt meg gjennom livet og vil alltid være der!
Som dette skatollet.
 
 
Foreldrene mine flyktet til Sverige under krigen,
og ble boende der noen år etterpå.
Jeg er derfor født i Sverige.
 

Skatollet er en del av et møblement. Sofa, 2 lenestoler, et hjørneskap med bokhyller og dette skatollet. Møblementet ble laget til en finere frue (!), som av en eller annen grunn ikke kunne ha det.
Så foreldrene mine kjøpte det.
Sofaen og lenestolene (grønn velour med armlener og ben som skatollet) ble etter hvert dessverre utslitt og kastet. Hjørneskapet ble markspist, men bokhyllene har jeg fremdeles.



Denne lampen (ca. 60 cm høy) har jeg stående oppe på skatollet. Den er også en arv og er nok over hundre år gammel. Var en gang parafinlampe, men det har vært strøm i den så lenge jeg kan huske.
 



Og her har dere Mor! Hun ble født i 1915 og døde i 1991.
 
Det er godt å omgi seg med ting en er glad i og som har en historie...
 
 

 HA EN DEILIG SØNDAG!
 
 


7 kommentarer:

Mandy Lou sa...

Å, det er så koselig med slike gamle ting. Både skatollet og lampa er nydelige gjenstander. Jeg har også samla en del gammelt fra tidligere generasjoner. Artig å tenke på historien bak.
Ønsker deg et riktig godt nytt år!

Barwitzki sa...

Kjempeflotte skatollet og lampa. Ja det er hyggelig å omgi seg med ting en er glad og menneske også... og pleier tradisjon. Deilig mimre.
Vi begynner i familien med husmusikk igjen og har veldig fin glede alle sammen.
Tusen takk for fine bilder.
Hyggelig søndag deg. Klem fra Viola.

Mayen sa...

For et fantastisk skatoll!!
Skulle gjerne vært eier av et sånt, men den gang ei.. Håper det nye året bringer med seg fine opplevelser og gode dager ;o) Klem

amo sin blogg sa...

Fantastisk å ha slike flotte arva ting.
Det er viktig å ta vare på historien, kanskje viktigare til eldre vi blir. Håpe etterkomarane våre forstår å sette pris på det også.
Mor di var nydeleg. Så fint at dei tok barnebilde !

Ynskjer deg ei fin ny januarveke.
Klem frå Anne-Mari

Randi sa...

Hei!! Takk for fine ord inne hos meg :) koselig med arvegods,nostalgi og gode minner i massevis. Jeg er fra gard, så møblene etter bestemor "hører til" der nå som broren min har tatt over. Men har endel mindre gjenstander etter henne som betyr mye for meg! Håper du har hatt en fine dager i Rendalen i jula. Det er alltid godt å komme hjem!! Godt Nytt År!! Klem,Randi.

Elisabeth sa...

Så enig! Liker å blande gamle og nye ting i hjemmet mitt. Sier en del om min historie. Syns slike toppmoderne, strikte hjem ofte er historieløse. Som revet ut av Ikeakatalogen liksom.

Et nydelig skatoll du viser her. Har piano i samme tresorten. Arvet det også, etter min oldemor, samme navn som meg.

Ønsker deg godt nytt år! Takk for all hyggelig bloggkontakt gjennom 2013.

Siddis back home sa...

Så nydelige ting du viser bilder av. Alltid herlig med minner fra en svunnen tid! Ha en flott tirsdag hos deg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...