mandag 24. juni 2013

Tradisjon


 

Min mor ble født 16. juni. Hun døde i 1991, 75 år gammel.
Hvert eneste år etterpå har jeg og min søster dratt til Drammen og besøkt graven hennes på denne dagen.
Ikke så merkelig, tenker du nok.
Men jeg og søsteren min bor ikke i Drammen. Hun på Toten og jeg i Østfold/Rendalen og vi har jobbet. Og 16. juni faller ikke alltid på lørdag eller søndag.....
 
 
Etter å ha blitt pensjonist er jo jeg "fri og frank" når det gjelder jobbforpliktelser, så jeg dro av sted dagen før.
Kjørte fra Rendalen og tok en stopp på CC Martn (kjøpesenter på Gjøvik).
Satte meg på en kafe med Capuccino og en liten kake mens Skibladner kastet loss og dro sørover.
 
 
 
Ankom min søster på Kapp etter en stund. Hun bor i vårt barndomshjem.
Rakk akkurat å se Skibladner dra mot Hamar etter et kort besøk her!
 


Dagen etter dro vi av gårde til Drammen. I år dro vi altså på den 15. og ikke den 16.!
Men det var fordi den 15. var en lørdag og det er koselig å kunne gå litt rundt i butikker
når vi først er i Drammen. Vi fant ut at Mor sikkert syntes det var greit! Hun ville aldri være til bry og ville at vi skulle gjøre det som var best for oss...
 
 
 Her poserer min kjære søster på Bragernes Torg.
Drammen har blitt en flott by de siste årene og er vel verdt et besøk.
Mye har skjedd, spesielt langs elva. Flotte bygninger, tur og rekreasjonsområder.


Om noen lurer på hvorfor vi har et familiegravsted i Drammen, så var Far herfra.
På bildet ser dere de karakteristiske tårn-bygningene på torget med Bragernes kirke i midten.
Tenk at disse bygningene ble vurdert revet en gang på 50 eller 60-tallet.
Heldigvis kom kommunen på bedre tanker! 
 
 
Tradisjonen tro avsluttet vi besøket med en deilig middag på en restaurant ved elva.
Være var bra og det var fint å sitte ute.
Og Mor var med oss - det kjennes i hvertfall litt sånn ut.....
 


4 kommentarer:

Fjordheim sa...

En koselig tur sammen med din
søster. Drammen er vel en by jeg
ikke besøker så ofte.
Men min kjære hadde en del av barne og ungdomstida der så vi har
flere ganger snakket om ¨å ta en
tur dit. Var er forresten en rask
tur i begynnelsen av mai.
Men da var det ikke tid til noen
tur i sentrum. Blir vel en gang.
Ønsker deg en herlig uke :)

amo sin blogg sa...

Takk for at du deler den fine turen din nedover og besøket på grava i Drammen.
Eg har berre så vidt køyrt gjennom byen og ikkje sett noko av det du skriv om, men namna har eg høyrt, Bragernes torg, kirke...

Ynskjer deg ein fin kveld.
Anne-Mari

Mormorfarmor Inger sa...

Herlig Drammenstur! Jeg har også vært en del i Drammen som yngre.. kanskje vi har noe felles her også? Jeg er i slekt med kone til tidligere brannmester i Drammen (på 60-tallet)...

Elisabeth sa...

For en vakker tradisjon dere søstre har sammen. Tror at slikt er viktig å holde på, når det betyr noe for en.

Byen Drammen har jeg hørt er virkelig verd turen ja. Var før byen man kjørte forbi. Slik er det visst ikke lenger. Har flere kollegaer som flere ganger har tatt turen dit, hvis de får lyst på en shoppingdag.

Var selv på gravstedet der min far ligger begravet i går. I regnværet. Klippet buskbom og plantet en nydelig oransjerød minirose der. Jeg håper den vil trives. I år er det 10 år siden han døde av ALS.

Ser fra siste innlegget ditt nydelig bilder av bonderomantikk. Jammen bor du midt oppi sommeridyllen. Må være deilig å leve slik. Nyt sommeren fortsatt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...